REKLAMA
<powrt zakladka

 

Parowozownia Wolsztyn zostaa

wielkopolsk instytucj kultury

 

 

29 czerwca 2016 roku w Urzdzie Marszakowskim w Poznaniu zostaa podpisana umowa pomidzy Samorzdem Wojewdztwa Wielkopolskiego, Powiatem Wolsztyskim, Miastem Wolsztyn oraz PKP Cargo, ktra jest aktem zaoycielskim w sprawie utworzenia i funkcjonowania instytucji kultury „Parowozownia Wolsztyn”. Sygnatariuszami umowy s: Marek Woniak – Marszaek Wojewdztwa Wielkopolskiego, Wojciech Jankowiak – Wicemarszaek Wojewdztwa Wielkopolskiego, Janusz Frckowiak – Starosta Wolsztyski, Piotr Krajewski – Wicestarosta Wolsztyski, Wojciech Lis – Burmistrz Wolsztyna oraz Maciej Libiszewski – Prezes Zarzdu PKP Cargo S. A.

Podczas rodowego spotkania Marszaek Marek Woniak podzikowa przedstawicielom PKP Cargo oraz wolsztyskim samorzdowcom za otwarcie drzwi do dobrej wsppracy, take za wysiek finansowy, ktry pozwoli wsplnie utrzyma to miejsce.

-„To bardzo wane przedsiwzicie dla Wielkopolski. Ruch spoeczny „Parowozownia Wolsztyn” ma licznych fanw na caym wiecie. Trudno si dziwi, bo to wspaniae dziedzictwo kultury technicznej i kultury w ogle. Chcemy je zachowa, pielgnowa i rozwija. Przed nowo powsta instytucj stoi konkretny cel – pozyskanie jak najwikszej liczby pasaerw dla przewozw i rozwijanie swojej turystycznej oferty. W tej formule Parowozownia ma otwart drog do pozyskiwania dotacji np. na remonty obiektw muzealnych, choby z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego czy z puli rodkw unijnych. My dzi, w gronie czterech podmiotw, zapewniamy wkad w postaci solidarnych dotacji, na start. Liczymy na to, e ta instytucja bdzie dynamicznie dziaaa, nie generujc dla nas dodatkowych kosztw” – mwi Marszaek Woniak.

Histori wypracowywania optymalnej dla „Parowozowni Wolsztyn” formuy funkcjonowania przypomnia Wicemarszaek Wojciech Jankowiak, ktry zaznaczy:

-„To fenomen, e pomimo zmian podyktowanych podstpem technicznym, poza utrzymaniem zabytkowej substancji prowadzimy take regularny ruch kolejowy. Ten jednak bdzie stopniowo wygaszany w kolejnych latach na rzecz pozyskiwania przez now instytucj pasaerw ruchu turystycznego. Liczymy na samodzielno finansow tego podmiotu, deklarujc ¼ kosztw jego utrzymania do 2027 roku”.

Maciej Libiszewski, Prezes PKP Cargo doda:

-„Dla nas to najlepsza forma reklamy – ta kolej z pocztku XIX wieku jest wci ywa. To wiadectwo i najlepsza lekcja historii, zorganizowana z myl o naszych dzieciach, popularyzujca transport kolejowy, ktry jest najbezpieczniejsz form przemieszczania si na wiecie”.

O tym, e Parowozownia Wolsztyn jest jednym z najwaniejszych produktw turystycznych Wielkopolski i jednoczenie miejscem pracy dla mieszkacw ziemi wolsztyskiej mwi Janusz Frckowiak, Starosta Wolsztyski. „Niewtpliwie Parowozownia Wolsztyn dziaajca odtd w formule instytucji kultury przyczyni si do rozwoju naszego regionu” – podkreli.

Wojciech Lis, Burmistrz Wolsztyna, wspominajc zainteresowanie m.in. Japoczykw trakcj parow podsumowa:

-„Przed nami due wyzwanie i szansa na wietn promocj zarwno Wolsztyna, jak i Wielkopolski i Polski w wiecie”.

Gwnym zadaniem powoanej instytucji kultury „Parowozownia Wolsztyn” bdzie dziaalno turystyczno-rekreacyjna, tzn. organizowanie oraz prowadzanie nadzwyczajnych i turystycznych przewozw pasaerskich zabytkowym taborem z lokomotyw. Dziaalno obejmie rwnie funkcjonowanie czci ekspozycyjnej skansenu. „Parowozownia Wolsztyn” ma przyczyni si do aktywizacji ycia kulturowego, a w dalszej perspektywie do promocji i wzmocnienia wizerunku wojewdztwa wielkopolskiego jako regionu o duej atrakcyjnoci turystycznej i edukacyjnej. Parowozownia stanie si take atrakcyjnym miejscem pracy i dalszego rozwoju zawodowego mieszkacw. Zgodnie z ustaw o organizowaniu i prowadzeniu dziaalnoci kulturalnej, wsporganizatorzy parowozowni zapewni jej rodki niezbdne do rozpoczcia i prowadzenia dziaalnoci kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w ktrym dziaalno jest prowadzona. rodki na prowadzenie dziaalnoci, ustalone corocznie w planie finansowym przez Parowozowni, bd zapewniane przez strony w rwnych proporcjach - po 25 %. W celu umoliwienia rozpoczcia dziaalnoci przez Parowozowni kada ze stron umowy przekae Parowozowni w tym roku rodki finansowe w kwocie po 375 tys. z. PKP CARGO SA, na mocy zawartej umowy, przekae nalece do parowozowni nieruchomoci i rodki ruchome – w tym 32 lokomotywy parowe. Umowa zostaa zawarta na czas nieoznaczony, jednak moe zosta wypowiedziana przez kad ze stron dopiero po dniu 1 stycznia 2027 r.

Przypomnijmy, w Wolsztynie znajduje si zabytkowa, omiostanowiskowa hala postojowa z zapleczem warsztatowym i obrotnic z 1908 roku, wiea wodna z roku 1907, zasiek wglowy z dziaajcymi dwigami do nawglania i uraw wodny, a take nadal uywane maszyny i urzdzenia oraz muzeum, ukazujce histori wza i parowozowni. Ekspozycj uzupenia zbir sprztu ratownictwa technicznego zgromadzonych w wagonie towarowym z 1911 roku. W Wolsztynie mona podziwia m.in. parowozy towarowe konstrukcji niemieckiej oraz najciszy parowz zbudowany dla PKP Ty51-223 z roku 1957, produkcji Zakadw Cegielskiego w Poznaniu. Gam parowozw uzupenia kolekcja dwu – i trzyosiowych historycznych wagonw osobowych, z lat 1909 – 1930 oraz rnego rodzaju tabor specjalny – pug odnieny z 1883 r,. parowz bezogniowy z 1912 r., a take dwig warsztatowy o napdzie rcznym z 1913 roku.

Info. i foto. 

Urzd Marszakowski Wojewdztwa Wielkopolskiego w Poznaniu

Biuro Prasowe /Anna Parzyska – Paschke/

 
                                                                                    <powrt zakladka