|
Parowozownia Wolsztyn zostaa
wielkopolsk instytucj kultury
29 czerwca 2016 roku
w Urzdzie Marszakowskim w Poznaniu zostaa podpisana umowa
pomidzy Samorzdem Wojewdztwa Wielkopolskiego, Powiatem
Wolsztyskim, Miastem Wolsztyn oraz PKP Cargo, ktra jest aktem
zaoycielskim w sprawie utworzenia i funkcjonowania instytucji
kultury „Parowozownia Wolsztyn”. Sygnatariuszami umowy s:
Marek Woniak – Marszaek Wojewdztwa Wielkopolskiego, Wojciech
Jankowiak – Wicemarszaek Wojewdztwa Wielkopolskiego, Janusz
Frckowiak – Starosta Wolsztyski, Piotr Krajewski –
Wicestarosta Wolsztyski, Wojciech Lis – Burmistrz Wolsztyna
oraz Maciej Libiszewski – Prezes Zarzdu PKP Cargo S. A.
Podczas rodowego
spotkania Marszaek Marek Woniak podzikowa przedstawicielom
PKP Cargo oraz wolsztyskim samorzdowcom za otwarcie drzwi do
dobrej wsppracy, take za wysiek finansowy, ktry pozwoli
wsplnie utrzyma to miejsce.
-„To bardzo wane
przedsiwzicie dla Wielkopolski. Ruch spoeczny „Parowozownia
Wolsztyn” ma licznych fanw na caym wiecie. Trudno si dziwi,
bo to wspaniae dziedzictwo kultury technicznej i kultury
w ogle. Chcemy je zachowa, pielgnowa i rozwija. Przed nowo
powsta instytucj stoi konkretny cel – pozyskanie jak
najwikszej liczby pasaerw dla przewozw i rozwijanie swojej
turystycznej oferty. W tej formule Parowozownia ma otwart drog
do pozyskiwania dotacji np. na remonty obiektw muzealnych,
choby z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego czy
z puli rodkw unijnych. My dzi, w gronie czterech podmiotw,
zapewniamy wkad w postaci solidarnych dotacji, na start.
Liczymy na to, e ta instytucja bdzie dynamicznie dziaaa, nie
generujc dla nas dodatkowych kosztw” – mwi Marszaek
Woniak.
Histori wypracowywania
optymalnej dla „Parowozowni Wolsztyn” formuy funkcjonowania
przypomnia Wicemarszaek Wojciech Jankowiak, ktry zaznaczy:
-„To fenomen, e pomimo
zmian podyktowanych podstpem technicznym, poza utrzymaniem
zabytkowej substancji prowadzimy take regularny ruch kolejowy.
Ten jednak bdzie stopniowo wygaszany w kolejnych latach na
rzecz pozyskiwania przez now instytucj pasaerw ruchu
turystycznego. Liczymy na samodzielno finansow tego podmiotu,
deklarujc ¼ kosztw jego utrzymania do 2027 roku”.
Maciej Libiszewski,
Prezes PKP Cargo doda:
-„Dla nas to najlepsza
forma reklamy – ta kolej z pocztku XIX wieku jest wci ywa.
To wiadectwo i najlepsza lekcja historii, zorganizowana z myl
o naszych dzieciach, popularyzujca transport kolejowy, ktry
jest najbezpieczniejsz form przemieszczania si na wiecie”.
O tym, e Parowozownia
Wolsztyn jest jednym z najwaniejszych produktw turystycznych
Wielkopolski i jednoczenie miejscem pracy dla mieszkacw ziemi
wolsztyskiej mwi Janusz Frckowiak, Starosta Wolsztyski.
„Niewtpliwie Parowozownia Wolsztyn dziaajca odtd w formule
instytucji kultury przyczyni si do rozwoju naszego regionu” –
podkreli.
Wojciech Lis, Burmistrz
Wolsztyna, wspominajc zainteresowanie m.in. Japoczykw trakcj
parow podsumowa:
-„Przed nami due
wyzwanie i szansa na wietn promocj zarwno Wolsztyna, jak
i Wielkopolski i Polski w wiecie”.
Gwnym zadaniem
powoanej instytucji kultury „Parowozownia Wolsztyn” bdzie
dziaalno turystyczno-rekreacyjna, tzn. organizowanie oraz
prowadzanie nadzwyczajnych i turystycznych przewozw
pasaerskich zabytkowym taborem z lokomotyw. Dziaalno
obejmie rwnie funkcjonowanie czci ekspozycyjnej skansenu.
„Parowozownia Wolsztyn” ma przyczyni si do aktywizacji ycia
kulturowego, a w dalszej perspektywie do promocji i wzmocnienia
wizerunku wojewdztwa wielkopolskiego jako regionu o duej
atrakcyjnoci turystycznej i edukacyjnej. Parowozownia stanie
si take atrakcyjnym miejscem pracy i dalszego rozwoju
zawodowego mieszkacw. Zgodnie z ustaw o organizowaniu
i prowadzeniu dziaalnoci kulturalnej, wsporganizatorzy
parowozowni zapewni jej rodki niezbdne do rozpoczcia
i prowadzenia dziaalnoci kulturalnej oraz do utrzymania
obiektu, w ktrym dziaalno jest prowadzona. rodki na
prowadzenie dziaalnoci, ustalone corocznie w planie finansowym
przez Parowozowni, bd zapewniane przez strony w rwnych
proporcjach - po 25 %. W celu umoliwienia rozpoczcia
dziaalnoci przez Parowozowni kada ze stron umowy przekae
Parowozowni w tym roku rodki finansowe w kwocie po 375 tys. z.
PKP CARGO SA, na mocy zawartej umowy, przekae nalece do
parowozowni nieruchomoci i rodki ruchome – w tym 32 lokomotywy
parowe. Umowa zostaa zawarta na czas nieoznaczony, jednak moe
zosta wypowiedziana przez kad ze stron dopiero po dniu
1 stycznia 2027 r.
Przypomnijmy,
w Wolsztynie znajduje si zabytkowa, omiostanowiskowa hala
postojowa z zapleczem warsztatowym i obrotnic z 1908 roku,
wiea wodna z roku 1907, zasiek wglowy z dziaajcymi dwigami
do nawglania i uraw wodny, a take nadal uywane maszyny
i urzdzenia oraz muzeum, ukazujce histori wza
i parowozowni. Ekspozycj uzupenia zbir sprztu ratownictwa
technicznego zgromadzonych w wagonie towarowym z 1911 roku.
W Wolsztynie mona podziwia m.in. parowozy towarowe konstrukcji
niemieckiej oraz najciszy parowz zbudowany dla PKP Ty51-223
z roku 1957, produkcji Zakadw Cegielskiego w Poznaniu. Gam
parowozw uzupenia kolekcja dwu – i trzyosiowych historycznych
wagonw osobowych, z lat 1909 – 1930 oraz rnego rodzaju tabor
specjalny – pug odnieny z 1883 r,. parowz bezogniowy
z 1912 r., a take dwig warsztatowy o napdzie rcznym
z 1913 roku.
Info. i foto.
Urzd Marszakowski Wojewdztwa Wielkopolskiego w Poznaniu
Biuro Prasowe /Anna
Parzyska – Paschke/
|