Sprawa prywatyzacji
Luboskiego Orodka Sportu i Rekreacji z prokuratorem w tle
Brak dobrej woli czy
tylko dialogu?
O tym,
e Luboski Orodek Sportu i Rekreacji ma w przyszoci zosta
przeksztacony w spk, mwiono od dawna. Wadze naszego miasta
przygotowyway si do tego projektu, jednak na przeszkodzie sta
fakt, i hala widowiskowo-sportowa cigle bya „w budowie”
z powodu braku rodkw na wykoczenie parterowej „rotundy”.
Jaki czas temu dyrektor LOSiR upora si z tym zadaniem i cay
obiekt jest ju w stanie penej uywalnoci. Znikny przeszkody
formalne. Mona byo, za zgod Rady Miasta, przystpi do zmian
organizacyjnych w zarzdzaniu. I w tym momencie pojawiy si
nagle wtpliwoci, czy radni mieli wystarczajco duo czasu, by
„wejrze” w spraw, ktra istnieje „w obiegu” przynajmniej od
pocztku kadencji obecnego samorzdu. Za koronny argument
posuy fakt, i niektre dokumenty, dotyczce LOSiR, a wrd
nich protok pokontrolny NIK, radni otrzymali na jeden dzie
przed komisj, majca uchwa zaopiniowa. Wtpliwoci te
najdobitniej wyrazi Przewodniczcy Komisji Komunalnej RM-
p. Jakub Bielawski, ktry przesa wspomniany protok
pokontrolny do prokuratury, po czym poinformowa o tym fakcie
opini publiczn za porednictwem niektrych mediw. Teraz
prokurator ma oceni czy wydana z zastrzeeniami, ale pozytywna
ocena NIK w sprawie LOSiR, jest dostatecznie pozytywna czy te
moe nie koniecznie…. To taka nowa, wiecka tradycja, naszego
samorzdu w roku wyborczym. W dniu sesji
RM (27. 01. 2014 r.) J. Bielawski zgosi wniosek o zdjcie
punktu, dotyczcego LOSiR, z programu obrad, argumentujc, e
jego zdaniem przedoony biznesplan nowo powoywanej jednostki,
w opinii jednego z poznaskich urzdnikw jest mao rzetelny.
Burmistrz Lubonia- Dariusz Szmyt ze swej strony uzna, i radni
maj prawo gbiej rozpatrzy przedstawiony do rozstrzygnicia
problem i nie stara si wywiera adnej presji, cho
podkreli, i sprawa zmian strukturalnych w LOSiR jest bardzo
zaawansowana, powinna zakoczy si moliwie jak najprdzej,
wobec czego liczy, i radni zd zapozna si z wszystkimi jej
aspektami do koca lutego 2014 r… O co w tym chodzi? To pytanie
zadalimy dyrektorowi LOSiR- p. Zbigniewowi Trawce, ktry
podczas sesji nie mia okazji wypowiedzie si publicznie,
poniewa punkt dotyczcy LOSiR po gosowaniu ostatecznie zdjto
z programu. T.K.
(Na
zdjciach:
1. Dyrektor LOSiR
-pierwszy z prawej- przy stole zarzdu miasta, podczas sesji RM,
2. Radny Jakub Bielawski
foto. I. Szczepaniak)
W bulwersujcej sprawie otrzymalimy
odpowied na zadane pytania prasowe oraz obszerne owiadczenie
p. Zbigniewa Trawki.
Wczeniej jednak przytaczamy
fragmenty uchway, ktr Rada Miasta Lubo miaa podj podczas
sesji 27.01.2014 r.
1. Dokonuje si przeksztacenia zakadu budetowego dziaajcego
pod nazw Luboski Orodek Sportu i Rekreacji w Luboniu w sposb
i na zasadach okrelonych niniejsz uchwa.
2. 1. Z dniem 31 marca 2014 r. likwiduje si zakad budetowy
pod nazw Luboski
Orodek Sportu i Rekreacji w Luboniu.
2. Zakad budetowy okrelony w ust. 1 przeksztaca si z dniem
1 kwietnia 2014 r. w spk
Z ograniczon odpowiedzialnoci, zwan dalej „Spk” :
a) Spka wykonywa bdzie zadania wasne Miasta Lubo w celu
zaspokajania zbiorowych
potrzeb mieszkacw w zakresie kultury fizycznej, sportu
i turystyki, w tym terenw
rekreacyjnych i urzdze sportowych, a take wskazane Spce
zadania wasne w zakresie
doywiania dzieci, modziey oraz zapewnienia posiku osobom
jego pozbawionym, ze
szczeglnym uwzgldnieniem osb bezrobotnych, starych, chorych
i niepenosprawnych oraz
zadania zwizane z ywieniem dzieci w placwkach owiatowych;
szczegowy przedmiot
dziaalnoci Spki okreli akt zaoycielski;
b) skadniki mienia zakadu budetowego przeksztaconego w
Spk staj si majtkiem
Spki;
c) Spka powstaa w wyniku przeksztacenia zakadu budetowego
wstpuje we wszystkie
prawa i obowizki zwizane z jego dziaalnoci.
UZASADNIENIE
Luboski Orodek Sportu i Rekreacji – jednostka organizacyjna
gminy dziaajca obecnie
W formie zakadu budetowego od lat wymaga wysokich nakadw
finansowych w postaci
rodkw przekazywanych zakadowi w formie dotacji na utrzymanie
obiektw i urzdze.
Aktualny sposb funkcjonowania i struktura LOSiR nie s
wystarczajco efektywne i nie
nadaj za istniejcymi potrzebami formalnoprawnymi
i ekonomicznymi. Obecnie w Polsce, ze wzgldu na wysok
sprawno i efektywno zarzdzania infrastruktur m.in.
sportow czy rekreacyjn, coraz czciej stosowanym przez gminy
rozwizaniem jest powoanie spek kapitaowych (spki tego
rodzaju funkcjonuj ju w gminach Jarocin, Lublin, Szamotuy czy
miecie Siedlce). Argumenty przemawiajce za utworzeniem spki
z o.o. (przeksztaceniem w spk zakadu budetowego) do
zarzdzania obiektami i urzdzeniami sportowymi w porwnaniu do
jednostki organizacyjnej gminy s m.in. nastpujce:
1) prowadzenie dziaalnoci w formie spki zwiksza autonomi
jednostki,
2) relacje midzy spk, a jej wacicielem s bardziej
przejrzyste,
3) spka gospodaruje „na swoim” i jest zainteresowana redukcj
kosztw, gdy efekty oszczdnoci pozostaj w przedsibiorstwie,
samodzielno motywuje do poszukiwania
dodatkowych moliwoci na rynku,
4) spka moe rozszerzy zakres dziaalnoci, przy jednoczesnym
utrzymaniu zasad
udostpniania obiektw sportowych mieszkacom gminy,
5) spka posiada osobowo prawn dziki czemu ma moliwo
samodzielnego
pozyskiwania kapitau, np. zacigania kredytw, leasing lub
wchodzenia w partnerstwo publicznoprawne,
6) spka moe samodzielnie – oczywicie w porozumieniu
z wacicielem – aplikowa o rodki pomocowe,
7) wydzielenie, na zewntrz budetu gminy, zobowiza
wynikajcych z dziaalnoci
spki nie powoduje zwikszenia oglnego zaduenia budetu,
8) spka daje moliwo samodzielnego prowadzenia dziaalnoci
inwestycyjnej,
9) spka prawa handlowego ma wpyw na kierunki inwestowania
i moe na ten cel wygospodarowa dodatkowe rodki (jednoczenie
gmina nie pozbawia si moliwoci
Id: 1CE6042A-5BC6-44D0-8F9F-67A46D950166. Projekt Strona
1wspdecydowania o inwestycjach),
10) zarzdzanie spk jest bardziej elastyczne (ma ona wiksz
swobod w ksztatowaniu systemw zatrudniania i wynagrodze –
jej pracownicy nie s, jak w zakadzie budetowym pracownikami
samorzdowymi; moe te bardziej koncentrowa si na
oczekiwaniach odbiorcw usug, gdy rozliczana jest z efektw
dziaania),
11) szybciej reaguje na potrzeby klientw, choby z uwagi na
samodzielno w zarzdzaniu zasobami spki,
12) spka moe korzysta z udogodnie przewidzianych dla
przedsibiorcw, a niedostpnych dla gminy, jak np. w zakresie
podatkowym. Decyzja o utworzeniu spki przez gmin
(przeksztaceniu w spk zakadu budetowego) zastrzeona jest
do wycznej kompetencji rady gminy. Do momentu przeksztacenia
zadania wasne Miasta Lubo w zakresie kultury fizycznej, sportu
i turystyki oraz inne zadania realizowane przez LOSiR wykonywane
bd w dotychczasowej formie organizacyjnej, natomiast z chwil
przeksztacenia zaczn by w sposb pynny realizowane przez
spk. Nie zachodzi zatem obawa o zachowanie cigoci
zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkacw w tej dziedzinie…..
Lubo 30 stycznia 2014 roku.
OWIADCZENIE
Faktycznie, w kierowanym przez mnie Luboskim Orodku Sportu
i Rekreacji odbya si planowana kontrola Najwyszej Izby
Kontroli, pod tytuem: „Wykorzystanie przez wielkopolskie
jednostki samorzdu terytorialnego obiektw sportowo –
rekreacyjnych”. Podobne kontrole miay zatem miejsce w kilku
orodkach tego typu na terenie wojewdztwa wielkopolskiego,
a nie tylko w Luboniu. Pierwszy raport pokontrolny w sprawie
LOSiR w wyniku mojej zdecydowanej interwencji, do ktrej
uprawniay mnie przepisy obowizujcego prawa, zosta
ostatecznie w istotny sposb zmieniony. W efekcie tej
interwencji NIK w swoich zarzutach ograniczy si wycznie do
negatywnego wykorzystania czci hali i efektywnoci
w zarzdzaniu obiektem.
W publikowanych do tej pory materiaach prasowych
marginalizowano zapisy raportu NIK, w ktrych przeczyta mona
o pozytywnej ocenie sposobu wykorzystania hali, szczeglnie
w kontekcie organizacji zaj wychowania fizycznego,
organizacji zaj pozalekcyjnych, wynajmu powierzchni czy
organizacji imprez kulturalnych i sportowych.
Do szerokiej opinii publicznej nie przedostaa si w ogle
informacja o uwzgldnieniu przez NIK moich zastrzee do
pierwotnego projektu raportu. NIK uchyli bowiem zapisy
dotyczce: niegospodarnego wydatkowania kwoty prawie 64 tys.
zotych, zapisy dotyczce niezapewnienia rentownoci hali. Nie
dopatrzono si rwnie tego, e nie informowaem Rady Miasta
o wszelkich decyzjach i prowadzonych remontach czy
niegospodarnie zawieraem umowy z najemcami obiektu.
Opinia publiczna dowiedziaa si natomiast, e nierzetelnie
przygotowaem biznes plan, ktry skrytykowali urzdnicy
magistratu w Poznaniu. Problem w tym, e rzeczony urzdnik –
w chwili gdy dowiedzia si o caej sprawie – skierowa do mnie
wyjanienie, w ktrym ubolewa nad tym, e jego nazwisko
pojawio si w ogle w tej sprawie. Co wicej w caoci wycofa
si z goszonych wczeniej – zupenie prywatnie – opinii.
Przyznaj, e nie dopeniem wszystkich formalnoci zwizanych
z przesaniem stosowanych dokumentw zwizanych z funkcjonowanie
LOSiR, ale jak wskaza sam NIK, istnieje jedynie konieczno
uzupenienia tego braku. Nigdy nie miao i nie ma to rwnie
wpywu na funkcjonowanie orodka. Informuj ponadto, e stosowne
zalecenia pokontrolne zostay ju wdroone, o czym informowaem
NIK w pimie z grudnia 2013 roku.
Obecnie pozostaje mi jedynie mie nadziej, e moja
dotychczasowa dziaalno (w latach 2009-2013 zorganizowaem ok.
170 imprez z czego przeszo 80 miaa rang wydarze na skal
wojewdztwa) jasno pokazuje, e potrafi zarzdza tak
placwk, jak Luboski Orodek Sportu i Rekreacji. Zaistniaa
sytuacja, a w zasadzie skala pomwie oraz niedopowiedze w tej
sprawie jest dla mnie niezrozumiaa i przykra.
Z wyrazami szacunku
Zbigniew
Trawka
Dyrektor Luboskiego Orodka Sportu i Rekreacji
Odpowiedzi
p. Dyrektora Zbigniewa Trawki na
zapytania prasowe, (przytaczamy bez skrtw i zmian).
1. Okolicznoci kontroli NIK w LOSiR
Kontrola w Luboskim Orodku Sportu i Rekreacji miaa miejsce
blisko p roku temu, a pierwsza (robocza) wersja raportu
pokontrolnego dotara do mnie w sierpniu 2013 roku. Zgodnie
z obowizujcymi przepisami prawa przysugiwaa mi moliwo
przedstawienia zastrzee do poszczeglnych zapisw ww. raportu,
jak i jego caoci. Oczywicie skorzystaem z takiej moliwoci
i 10 wrzenia ubiegego roku przesaem stosowne pismo.
W wyniku tej interwencji Najwysza Izba Kontroli podja
8 padziernika 2013 r. uchwa, na mocy ktrej uchylono
wikszo zarzutw pod moim adresem. W mocy pozostay w zasadzie
zapisy dotyczce: negatywnego wykorzystania czci hali
i efektywnoci w zarzdzaniu obiektem. Dodatkowo o caej sprawie
– i to na bieco – informowaem Burmistrza. Niezwocznie
podjem rwnie wszelkie dziaania majce na celu uzupenienie
brakw w dokumentacji – czego da NIK –
i przegldu caoci spraw zwizanych z Orodkiem. O swoich
krokach i wypenieniu zalece pokontrolnych take poinformowaem
Najwysz Izb Kontroli. Stosowne pismo przesaem 20 grudnia
2013 roku.
2. Czy rzeczywicie wystawiona ocena bya najnisz z tych,
jakie
NIK wystawi podobnym instytucjom?
Trudno jest mi jednoznacznie odnie si do zarzutw, e wyniki
kontroli przeprowadzonej w LOSiR s najgorsze z moliwych.
W przeciwiestwie do niektrych Radnych daleki jestem od
zawaszczania kompetencji Najwyszej Izby Kontroli. Nie miem
rwnie ocenia wnioskw z kontroli. Powiem tyle: W ostatecznym
raporcie – uwzgldniajcym Uchwa Zespou Orzekajcego Komisji
Rozstrzygajcej NIK – uchylono zarzuty dotyczce niegospodarnego
wydatkowania pienidzy, niezapewnienia rentownoci hali,
a w czci podtrzymano jedynie zapisy dotyczce niepowiadomienia
Burmistrza
na pimie o podejmowanych dziaaniach i kontynuowaniu
niekorzystnej – zdaniem NIK – umowy z najemc. Jednoczenie
w tym samym raporcie przeczyta mona o: pozytywnej ocenie
sposobu wykorzystania hali, szczeglnie w kontekcie organizacji
zaj wychowania fizycznego, organizacji zaj pozalekcyjnych,
wynajmu powierzchni czy organizacji imprez kulturalnych
i sportowych. Pastwu pozostawiam ocen dotyczc tego raportu i
– podobno – „druzgoczcej” oceny mojej dziaalnoci. Ja takiej
nie dostrzegam.
3. Powody zaistniaej sytuacji, zwaszcza agresywnej reakcji
radnego J. Bielawskiego i przesanie protokou pokontrolnego do
prokuratury.
Jestem dyrektorem LOSiR. Nie interesuje mnie polityka, daleki
jestem od rozgrywek politycznych. O kampanii wyborczej wiem
tyle, e jest w tym roku. Nie chc w aden sposb komentowa
publicznych i medialnych wypowiedzi niektrych Radnych. Nadal
trudno mi przej do porzdku dziennego nad fal konfabulacji na
mj temat. Podczas ostatniej Sesji Rady Miasta nie dano mi
moliwoci adnego wyjanienia. Dzi wiem ju, e cz
z podnoszonych przeciwko mnie zarzutw to – mwic delikatnie –
nieprawda. Nie wiem tylko czym zasuyem na tak bezpardonowy
atak. Prawd jest, e kontrola wykrya nieprawidowoci.
Przyznaem si do niewiedzy w tym zakresie. Zgodnie z sugestiami
NIK wszelkie uchybienia zostay wyjanione. Obecnie pozostaje mi
wierzy, e moja dotychczasowa dziaalno, zaangaowanie
i oddanie na rzecz Luboskiego Orodka Sportu i Rekreacji co
znacz. Od 2009 roku zorganizowaem wesp ze wsppracownikami
ok. 170 rnego rodzaju imprez, zawodw, spotka, balw.
Przeszo 80 z tych spotka miao okreli mona jako wydarzenia
na skale wojewdztwa, a moe i Polski. Orodek yje, wci
odbywaj si w nim spotkania, organizowane s zajcia
z wychowania fizycznego, zajcia pozalekcyjne. Nie wiem co
jeszcze mog powiedzie. Moja rodzina, i ja przeywamy teraz
trudne chwile. Szczeglnie mocno dzikuje przyjacioom
i znajomym, ktrzy okazali nam wsparcie. W takich momentach
czowiek faktycznie dowiaduje si, kto jest jego prawdziwym
przyjacielem. Mieszkacw Lubonia mog jedynie zapewni o tym,
e nadal chc pracowa na rzecz miast, spoecznoci. To co
robiem do tej pory to cz mojego ycia. Wierz, e mieszkacy
Naszego miasta pamitaj o tym, a na doniesienia medialne
i towarzyszc im histeri patrz przez pryzmat tego co robiem,
i tego kim jestem. Wierz rwnie, e w najbliszym czasie dane
mi bdzie wyjani wszelkie wtpliwoci i zamkn te spraw raz
na zawsze.
|