REKLAMA
<powrt zakladka

 

Sprawa prywatyzacji Luboskiego Orodka Sportu i Rekreacji z prokuratorem w tle

Brak dobrej woli  czy tylko dialogu?

O tym, e Luboski Orodek Sportu i Rekreacji ma w przyszoci zosta przeksztacony w spk, mwiono od dawna. Wadze naszego miasta przygotowyway si do tego projektu, jednak na przeszkodzie sta fakt, i hala widowiskowo-sportowa cigle bya „w budowie” z powodu braku rodkw na wykoczenie parterowej „rotundy”. Jaki czas temu dyrektor LOSiR upora si z tym zadaniem i cay obiekt jest ju w stanie penej uywalnoci. Znikny przeszkody formalne. Mona byo, za zgod Rady Miasta, przystpi do zmian organizacyjnych w zarzdzaniu. I w tym momencie pojawiy si nagle wtpliwoci, czy radni mieli wystarczajco duo czasu, by „wejrze” w spraw, ktra istnieje „w obiegu” przynajmniej od pocztku kadencji obecnego samorzdu. Za koronny argument posuy fakt, i niektre dokumenty, dotyczce LOSiR, a wrd nich protok pokontrolny NIK, radni otrzymali na jeden dzie przed komisj, majca uchwa zaopiniowa. Wtpliwoci te najdobitniej wyrazi Przewodniczcy Komisji Komunalnej RM- p. Jakub Bielawski, ktry przesa wspomniany protok pokontrolny do prokuratury, po czym poinformowa o tym fakcie opini publiczn za porednictwem niektrych mediw. Teraz prokurator ma oceni czy wydana z zastrzeeniami, ale pozytywna ocena NIK w sprawie LOSiR, jest dostatecznie pozytywna czy te moe nie koniecznie…. To taka nowa, wiecka tradycja, naszego samorzdu w roku wyborczym. W dniu sesji RM (27. 01. 2014 r.) J. Bielawski zgosi wniosek o zdjcie punktu, dotyczcego LOSiR, z programu obrad, argumentujc, e jego zdaniem przedoony biznesplan nowo powoywanej jednostki, w opinii jednego z poznaskich urzdnikw jest mao rzetelny. Burmistrz Lubonia- Dariusz Szmyt ze swej strony uzna, i radni maj prawo gbiej rozpatrzy przedstawiony do rozstrzygnicia problem i nie stara si wywiera adnej presji, cho podkreli, i sprawa zmian strukturalnych w LOSiR jest bardzo zaawansowana, powinna zakoczy si moliwie jak najprdzej, wobec czego liczy, i radni zd zapozna si z wszystkimi jej aspektami do koca lutego 2014 r… O co w tym chodzi? To pytanie zadalimy dyrektorowi LOSiR- p. Zbigniewowi Trawce, ktry podczas sesji nie mia okazji wypowiedzie si publicznie, poniewa punkt dotyczcy LOSiR po gosowaniu ostatecznie zdjto z programu. T.K.

(Na zdjciach:

1. Dyrektor LOSiR -pierwszy z prawej- przy stole zarzdu miasta, podczas sesji RM,

2. Radny Jakub Bielawski

foto. I. Szczepaniak)

 

W bulwersujcej sprawie otrzymalimy odpowied na zadane pytania prasowe oraz obszerne owiadczenie p. Zbigniewa Trawki.

Wczeniej jednak przytaczamy fragmenty uchway, ktr Rada Miasta Lubo miaa podj podczas sesji 27.01.2014 r.

1. Dokonuje si przeksztacenia zakadu budetowego dziaajcego pod nazw Luboski Orodek Sportu i Rekreacji w Luboniu w sposb i na zasadach okrelonych niniejsz uchwa.

2. 1. Z dniem 31 marca 2014 r. likwiduje si zakad budetowy pod nazw Luboski

Orodek Sportu i Rekreacji w Luboniu.

2. Zakad budetowy okrelony w ust. 1 przeksztaca si z dniem 1 kwietnia 2014 r. w spk

Z ograniczon odpowiedzialnoci, zwan dalej „Spk” :

a) Spka wykonywa bdzie zadania wasne Miasta Lubo w celu zaspokajania zbiorowych

potrzeb mieszkacw w zakresie kultury fizycznej, sportu i turystyki, w tym terenw

rekreacyjnych i urzdze sportowych, a take wskazane Spce zadania wasne w zakresie

doywiania dzieci, modziey oraz zapewnienia posiku osobom jego pozbawionym, ze

szczeglnym uwzgldnieniem osb bezrobotnych, starych, chorych i niepenosprawnych oraz

zadania zwizane z ywieniem dzieci w placwkach owiatowych; szczegowy przedmiot

dziaalnoci Spki okreli akt zaoycielski;

b) skadniki mienia zakadu budetowego przeksztaconego w Spk staj si majtkiem

Spki;

c) Spka powstaa w wyniku przeksztacenia zakadu budetowego wstpuje we wszystkie

prawa i obowizki zwizane z jego dziaalnoci.

UZASADNIENIE

Luboski Orodek Sportu i Rekreacji – jednostka organizacyjna gminy dziaajca obecnie

W formie zakadu budetowego od lat wymaga wysokich nakadw finansowych w postaci

rodkw przekazywanych zakadowi w formie dotacji na utrzymanie obiektw i urzdze.

Aktualny sposb funkcjonowania i struktura LOSiR nie s wystarczajco efektywne i nie

nadaj za istniejcymi potrzebami formalnoprawnymi i ekonomicznymi. Obecnie w Polsce, ze wzgldu na wysok sprawno i efektywno zarzdzania infrastruktur m.in. sportow czy rekreacyjn, coraz czciej stosowanym przez gminy rozwizaniem jest powoanie spek kapitaowych (spki tego rodzaju funkcjonuj ju w gminach Jarocin, Lublin, Szamotuy czy miecie Siedlce). Argumenty przemawiajce za utworzeniem spki z o.o. (przeksztaceniem w spk zakadu budetowego) do zarzdzania obiektami i urzdzeniami sportowymi w porwnaniu do jednostki organizacyjnej gminy s m.in. nastpujce:

1) prowadzenie dziaalnoci w formie spki zwiksza autonomi jednostki,

2) relacje midzy spk, a jej wacicielem s bardziej przejrzyste,

3) spka gospodaruje „na swoim” i jest zainteresowana redukcj kosztw, gdy efekty oszczdnoci pozostaj w przedsibiorstwie, samodzielno motywuje do poszukiwania

dodatkowych moliwoci na rynku,

4) spka moe rozszerzy zakres dziaalnoci, przy jednoczesnym utrzymaniu zasad

udostpniania obiektw sportowych mieszkacom gminy,

5) spka posiada osobowo prawn dziki czemu ma moliwo samodzielnego

pozyskiwania kapitau, np. zacigania kredytw, leasing lub wchodzenia w partnerstwo publicznoprawne,

6) spka moe samodzielnie – oczywicie w porozumieniu z wacicielem – aplikowa o rodki pomocowe,

7) wydzielenie, na zewntrz budetu gminy, zobowiza wynikajcych z dziaalnoci

spki nie powoduje zwikszenia oglnego zaduenia budetu,

8) spka daje moliwo samodzielnego prowadzenia dziaalnoci inwestycyjnej,

9) spka prawa handlowego ma wpyw na kierunki inwestowania i moe na ten cel wygospodarowa dodatkowe rodki (jednoczenie gmina nie pozbawia si moliwoci

Id: 1CE6042A-5BC6-44D0-8F9F-67A46D950166. Projekt Strona 1wspdecydowania o inwestycjach),

10) zarzdzanie spk jest bardziej elastyczne (ma ona wiksz swobod w ksztatowaniu systemw zatrudniania i wynagrodze – jej pracownicy nie s, jak w zakadzie budetowym pracownikami samorzdowymi; moe te bardziej koncentrowa si na oczekiwaniach odbiorcw usug, gdy rozliczana jest z efektw dziaania),

11) szybciej reaguje na potrzeby klientw, choby z uwagi na samodzielno w zarzdzaniu zasobami spki,

12) spka moe korzysta z udogodnie przewidzianych dla przedsibiorcw, a niedostpnych dla gminy, jak np. w zakresie podatkowym. Decyzja o utworzeniu spki przez gmin (przeksztaceniu w spk zakadu budetowego) zastrzeona jest do wycznej kompetencji rady gminy. Do momentu przeksztacenia zadania wasne Miasta Lubo w zakresie kultury fizycznej, sportu i turystyki oraz inne zadania realizowane przez LOSiR wykonywane bd w dotychczasowej formie organizacyjnej, natomiast z chwil przeksztacenia zaczn by w sposb pynny realizowane przez spk. Nie zachodzi zatem obawa o zachowanie cigoci zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkacw w tej dziedzinie…..

 

Lubo 30 stycznia 2014 roku.

 

OWIADCZENIE

Faktycznie, w kierowanym przez mnie Luboskim Orodku Sportu i Rekreacji odbya si planowana kontrola Najwyszej Izby Kontroli, pod tytuem: „Wykorzystanie przez wielkopolskie jednostki samorzdu terytorialnego obiektw sportowo – rekreacyjnych”. Podobne kontrole miay zatem miejsce w kilku orodkach tego typu na terenie wojewdztwa wielkopolskiego, a nie tylko w Luboniu. Pierwszy raport pokontrolny w sprawie LOSiR w wyniku mojej zdecydowanej interwencji, do ktrej uprawniay mnie przepisy obowizujcego prawa, zosta ostatecznie w istotny sposb zmieniony. W efekcie tej interwencji NIK w swoich zarzutach ograniczy si wycznie do negatywnego wykorzystania czci hali i efektywnoci w zarzdzaniu obiektem.

W publikowanych do tej pory materiaach prasowych marginalizowano zapisy raportu NIK, w ktrych przeczyta mona o pozytywnej ocenie sposobu wykorzystania hali, szczeglnie w kontekcie organizacji zaj wychowania fizycznego, organizacji zaj pozalekcyjnych, wynajmu powierzchni czy organizacji imprez kulturalnych i sportowych.

Do szerokiej opinii publicznej nie przedostaa si w ogle informacja o uwzgldnieniu przez NIK moich zastrzee do pierwotnego projektu raportu. NIK uchyli bowiem zapisy dotyczce: niegospodarnego wydatkowania kwoty prawie 64 tys. zotych, zapisy dotyczce niezapewnienia rentownoci hali. Nie dopatrzono si rwnie tego, e nie informowaem Rady Miasta o wszelkich decyzjach i prowadzonych remontach czy niegospodarnie zawieraem umowy z najemcami obiektu. 

Opinia publiczna dowiedziaa si natomiast, e nierzetelnie przygotowaem biznes plan, ktry skrytykowali urzdnicy magistratu w Poznaniu. Problem w tym, e rzeczony urzdnik – w chwili gdy dowiedzia si o caej sprawie – skierowa do mnie wyjanienie, w ktrym ubolewa nad tym, e jego nazwisko pojawio si w ogle w tej sprawie. Co wicej w caoci wycofa si z goszonych wczeniej – zupenie prywatnie – opinii.

Przyznaj, e nie dopeniem wszystkich formalnoci zwizanych z przesaniem stosowanych dokumentw zwizanych z funkcjonowanie LOSiR, ale jak wskaza sam NIK, istnieje jedynie konieczno uzupenienia tego braku. Nigdy nie miao i nie ma to rwnie wpywu na funkcjonowanie orodka. Informuj ponadto, e stosowne zalecenia pokontrolne zostay ju wdroone, o czym informowaem NIK w pimie z grudnia 2013 roku.

Obecnie pozostaje mi jedynie mie nadziej, e moja dotychczasowa dziaalno (w latach 2009-2013 zorganizowaem ok. 170 imprez z czego przeszo 80 miaa rang wydarze na skal wojewdztwa) jasno pokazuje, e potrafi zarzdza tak placwk, jak Luboski Orodek Sportu i Rekreacji. Zaistniaa sytuacja, a w zasadzie skala pomwie oraz niedopowiedze w tej sprawie jest dla mnie niezrozumiaa i przykra.

Z wyrazami szacunku

                                                   Zbigniew Trawka

    Dyrektor Luboskiego Orodka Sportu i Rekreacji

 

Odpowiedzi p. Dyrektora Zbigniewa Trawki na zapytania prasowe, (przytaczamy bez skrtw i zmian).

 

1. Okolicznoci kontroli NIK w LOSiR

Kontrola w Luboskim Orodku Sportu i Rekreacji miaa miejsce blisko p roku temu, a pierwsza (robocza) wersja raportu pokontrolnego dotara do mnie w sierpniu 2013 roku. Zgodnie z obowizujcymi przepisami prawa przysugiwaa mi moliwo przedstawienia zastrzee do poszczeglnych zapisw ww. raportu, jak i jego caoci. Oczywicie skorzystaem z takiej moliwoci i 10 wrzenia ubiegego roku przesaem stosowne pismo.

W wyniku tej interwencji Najwysza Izba Kontroli podja 8 padziernika 2013 r. uchwa, na mocy ktrej uchylono wikszo zarzutw pod moim adresem. W mocy pozostay w zasadzie zapisy dotyczce: negatywnego wykorzystania czci hali i efektywnoci w zarzdzaniu obiektem. Dodatkowo o caej sprawie – i to na bieco – informowaem Burmistrza. Niezwocznie podjem rwnie wszelkie dziaania majce na celu uzupenienie brakw w dokumentacji – czego da NIK –
i przegldu caoci spraw zwizanych z Orodkiem. O swoich krokach i wypenieniu zalece pokontrolnych take poinformowaem Najwysz Izb Kontroli. Stosowne pismo przesaem 20 grudnia 2013 roku.

2. Czy rzeczywicie wystawiona ocena bya najnisz z tych, jakie NIK wystawi podobnym instytucjom?

Trudno jest mi jednoznacznie odnie si do zarzutw, e wyniki kontroli przeprowadzonej w LOSiR s najgorsze z moliwych. W przeciwiestwie do niektrych Radnych daleki jestem od zawaszczania kompetencji Najwyszej Izby Kontroli. Nie miem rwnie ocenia wnioskw z kontroli. Powiem tyle: W ostatecznym raporcie – uwzgldniajcym Uchwa Zespou Orzekajcego Komisji Rozstrzygajcej NIK – uchylono zarzuty dotyczce niegospodarnego wydatkowania pienidzy, niezapewnienia rentownoci hali, a w czci podtrzymano jedynie zapisy dotyczce niepowiadomienia Burmistrza
na pimie o podejmowanych dziaaniach i kontynuowaniu niekorzystnej – zdaniem NIK – umowy z najemc. Jednoczenie w tym samym raporcie przeczyta mona o: pozytywnej ocenie sposobu wykorzystania hali, szczeglnie w kontekcie organizacji zaj wychowania fizycznego, organizacji zaj pozalekcyjnych, wynajmu powierzchni czy organizacji imprez kulturalnych i sportowych. Pastwu pozostawiam ocen dotyczc tego raportu i – podobno – „druzgoczcej” oceny mojej dziaalnoci. Ja takiej nie dostrzegam.

3. Powody zaistniaej sytuacji, zwaszcza agresywnej reakcji radnego J. Bielawskiego i przesanie protokou pokontrolnego do prokuratury.

Jestem dyrektorem LOSiR. Nie interesuje mnie polityka, daleki jestem od rozgrywek politycznych. O kampanii wyborczej wiem tyle, e jest w tym roku. Nie chc w aden sposb komentowa publicznych i medialnych wypowiedzi niektrych Radnych. Nadal trudno mi przej do porzdku dziennego nad fal konfabulacji na mj temat. Podczas ostatniej Sesji Rady Miasta nie dano mi moliwoci adnego wyjanienia. Dzi wiem ju, e cz z podnoszonych przeciwko mnie zarzutw to – mwic delikatnie – nieprawda. Nie wiem tylko czym zasuyem na tak bezpardonowy atak. Prawd jest, e kontrola wykrya nieprawidowoci. Przyznaem si do niewiedzy w tym zakresie. Zgodnie z sugestiami NIK wszelkie uchybienia zostay wyjanione. Obecnie pozostaje mi wierzy, e moja dotychczasowa dziaalno, zaangaowanie i oddanie na rzecz Luboskiego Orodka Sportu i Rekreacji co znacz. Od 2009 roku zorganizowaem wesp ze wsppracownikami ok. 170 rnego rodzaju imprez, zawodw, spotka, balw. Przeszo 80 z tych spotka miao okreli mona jako wydarzenia na skale wojewdztwa, a moe i Polski. Orodek yje, wci odbywaj si w nim spotkania, organizowane s zajcia z wychowania fizycznego, zajcia pozalekcyjne. Nie wiem co jeszcze mog powiedzie. Moja rodzina, i ja przeywamy teraz trudne chwile. Szczeglnie mocno dzikuje przyjacioom i znajomym, ktrzy okazali nam wsparcie. W takich momentach czowiek faktycznie dowiaduje si, kto jest jego prawdziwym przyjacielem. Mieszkacw Lubonia mog jedynie zapewni o tym, e nadal chc pracowa na rzecz miast, spoecznoci. To co robiem do tej pory to cz mojego ycia. Wierz, e mieszkacy Naszego miasta pamitaj o tym, a na doniesienia medialne i towarzyszc im histeri patrz przez pryzmat tego co robiem, i tego kim jestem. Wierz rwnie, e w najbliszym czasie dane mi bdzie wyjani wszelkie wtpliwoci i zamkn te spraw raz na zawsze.

 

 
                                                                                    <powrt zakladka